Logotip de la Fundació

Paisatge de la Segarra

la fundació  el patronat    activitats    contacte

Moneda Sikarra

Moneda adquirida el 17 de març de 2011 en subhasta pública per part de la Fundació Jordi Cases i Llebot, conjuntament amb el Fòrum l’Espitllera. És un exemplar de tetartemorion datat a finals del segle III aC amb la llegenda escrita en alfabet ibèric SIKARRA, origen més que probable del topònim actual de la Segarra. L’adquisició fou possible gràcies a una recollida de fons entre el patronat de la Fundació i els socis i sòcies de l’Espitllera.

La moneda, sotmesa a un rigorós estudi per part d’arqueòlegs, historiadors i filòlegs ha obert un important camp de recerca en la investigació dels orígens de la Segarra i, per extensió, de les terres de Lleida. L’estudi ha posat de manifest la seva transcendència ja que és una peça rellevant no només en l’àmbit de la toponímia, sinó en el de la numismàtica pel fet que sigui un estranyíssim exemplar de divisor de la dracma grega (anterior per tant a la romanització), que refereixi a una seca pràcticament desconeguda i d’incerta localització, que presenti una iconografia sense paral·lels en cap altre exemplar de l’època o que sigui una de les primeres monedes encunyades al territori que avui és Catalunya. Tot plegat la fan un referent únic de les arrels de la identitat segarrenca.

Les entitats adquirents mantenen un diàleg amb els responsables museístics de la comarca perquè aviat pugui ser permanentment exhibida i coneguda pel públic en general. Amb aquesta acció, la Fundació Jordi Cases i el Fòrum l’Espitllera acrediten el seu compromís amb la cultura i el país i reivindiquen el paper actiu de la societat civil en el procés de recuperació i divulgació del patrimoni, al costat de les institucions públiques i, si cal –per motius financers, administratius o de previsió- anant més enllà.

La Revista d'Arqueologia de Ponent ha publicat un estudi científic sobre la moneda i l'origen del topònim Segarra. El podeu trobar en PDF aquí

Adquisició de la moneda                                Presentació de Sikarra a Cervera

El Dr. David Garcia i Rubert, arqueòleg             Exposició de la moneda

PREMI SIKARRA